8 grudnia słówko w szkole podstawowej prowadziły dzieci z klasy II a, które przygotowały ciekawą inscenizacją na temat hałasu.
Dzięki tej prezentacji uczniowie dowiedzieli się, że hałas bardzo negatywnie wpływa na zdrowie człowieka. Niszcząc komórki czuciowe w uchu wewnętrznym, powoduje, że powoli tracimy słuch! Ponadto wywiera ujemny wpływ na cały układ nerwowy, co może objawiać się zawrotami i bólem głowy, szumem w uszach, zaburzeniami snu, podwyższonym ciśnieniem krwi.
Hałas jest także jedną z przyczyn niepowodzeń szkolnych. Utrudnia koncentrację. Dzieci słuchając – nie słyszą. Czytając – nie pamiętają treści.
Kiedy piszą â popełniają rażące błędy ! Hałas wywołuje u uczniów i nauczycieli stany rozdrażnienia i zmęczenia. Ma to wpływ na wyniki nauczania i na oceny szkolne.
Uczniowie zaprezentowali także wyniki pomiarów, dokonane przez nich 5 grudnia na korytarzach i w jadalni za pomocą profesjonalnego urządzenia âdecybelomierza. Dźwięki przekraczały 70 decybeli, czyli dopuszczalne normy hałasu. Uczniowie zapowiedzieli, że będą walczyć z hałasem: nie będą krzyczeć i zaczną rozmawiać ciszej.
Solidna porcja ciszy przyda się każdemu. Cisza jest przeciwieństwem hałasu: uspokaja, daje radość, pozwala odpocząć. W ciszy człowiek słyszy samego siebie, dostrzega swoje serce. Tylko w ciszy może usłyszeć delikatny głos Boga.
Za swoje wystąpienie dzieci z klasy II a otrzymały rzęsiste brawa. Czy przełoży się to na zmniejszenie poziomu szkodliwego hałasu podczas przerw? Zobaczymy!
(WM)